Kde bude Nitriansky samosprávny kraj rekonštruovať cesty

Autor: Jozef Mečiar | 3.4.2013 o 19:29 | Karma článku: 8,34 | Prečítané:  504x

V januári 2013 zastupiteľstvo Nitrianskeho samosprávneho kraja zobralo na vedomie materiál s názvom: „Informatívna správa o zámere predloženia projektov ciest II. a III. triedy na území NSK", ktorý pojednáva o rekonštrukcii ciest II. a III. triedy v nitrianskom kraji s využitím fondov Európskej únie. Tento materiál by ste na webe NSK, medzi materiálmi pre poslancov, hľadali zbytočne.  

V marci 2013 zastupiteľstvo schválil konkrétne rekonštrukcie niektorých úsekov ciest. Ide o viac ako 80 kilometrov s celkovými nákladmi viac ako 12 miliónov eur. Pri týchto rekonštrukciách nepôjde o plátanie výtlkov, ale keďže ide o kapitálové výdavky spolufinancované zo zdrojov EÚ, pôjde o rekonštrukcie komplexnejšie, ktorých životnosť by mala byť niekoľko rokov. V prvom rade vďaka za každý opravený meter ciest. Je tu však jeden problém. Z pohľadu na členenie opravených ciest podľa regiónov kraja by mohol vzniknúť dojem, že jeden región cesty opraviť nepotrebuje. Ide o Šaľu. Ak by sme región Šaľa do zoznamu doplnili, svietila by 0 aj pri kilometroch aj pri eurách.

región

opravených kilometrov

náklady na opravu

Topoľčany

27,5 km

4 276 523 eur

Nitra

22,5 km

3 579 038 eur

Nové Zámky a Komárno

18,9 km

2 694 212 eur

Levice

12,3 km

1 647 913 eur

spolu

81,2 km

12 197 686 eur

Čím to je, že NSK neinvestuje do rekonštrukcií ciest II. a III. triedy v regióne Šaľa ani euro? Možno považujú svoje cesty v regióne Šaľa za kvalitné. Pohľad do politického kalendára skôr evokuje podozrenie, že blížiace sa voľby do VÚC si pýtajú opravy ciest a keďže región Šale je malý, tak počtom voličov ako aj poslancov, bude sa opravovať najmä tam, kde jazdí väčšina voličov vládnucej koalície.

Systém fungovania VÚC nedáva nádej na zmenu ani v budúcnosti. Malý región bude mať v zastupiteľstve vždy málo poslancov. V tomto prípade ide o 4 poslancov, čiže 7,7% poslaneckého zboru. Nech sa akokoľvek snažia, čo neznamená, že by sa nemohli viac, ich sila bude limitovaná.

Stačilo by, ak by VÚC pri rozdeľovaní kapitálových výdavkov zohľadnil podiel počtu poslancov v zastupiteľstve a teda počtu obyvateľov v župe. Ak by na rekonštrukcie ciest do regiónu išlo 7,7% celkových nákladov, čo by bolo viac ako 900 tisíc eur, boli by sme spokojní.

Dá sa s tým niečo robiť? Dá. V prvom rade by sa mali dať dokopy všetci starostovia okresu a tvrdo zatlačiť na VUC. Je jasné, že 12 rozhnevaných starostov je väčšia sila ako 4 poslanci.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

DOMOV

Lekári neurčujú správne príčinu smrti. Pochybili až v štvrtine

Príčina sa stanovuje na základe obhliadky a dostupných informácií.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?