V marci 2013 zastupiteľstvo schválil konkrétne rekonštrukcie niektorých úsekov ciest. Ide o viac ako 80 kilometrov s celkovými nákladmi viac ako 12 miliónov eur. Pri týchto rekonštrukciách nepôjde o plátanie výtlkov, ale keďže ide o kapitálové výdavky spolufinancované zo zdrojov EÚ, pôjde o rekonštrukcie komplexnejšie, ktorých životnosť by mala byť niekoľko rokov. V prvom rade vďaka za každý opravený meter ciest. Je tu však jeden problém. Z pohľadu na členenie opravených ciest podľa regiónov kraja by mohol vzniknúť dojem, že jeden región cesty opraviť nepotrebuje. Ide o Šaľu. Ak by sme región Šaľa do zoznamu doplnili, svietila by 0 aj pri kilometroch aj pri eurách.
región | opravených kilometrov | náklady na opravu |
Topoľčany | 27,5 km | 4 276 523 eur |
Nitra | 22,5 km | 3 579 038 eur |
Nové Zámky a Komárno | 18,9 km | 2 694 212 eur |
Levice | 12,3 km | 1 647 913 eur |
spolu | 81,2 km | 12 197 686 eur |
Čím to je, že NSK neinvestuje do rekonštrukcií ciest II. a III. triedy v regióne Šaľa ani euro? Možno považujú svoje cesty v regióne Šaľa za kvalitné. Pohľad do politického kalendára skôr evokuje podozrenie, že blížiace sa voľby do VÚC si pýtajú opravy ciest a keďže región Šale je malý, tak počtom voličov ako aj poslancov, bude sa opravovať najmä tam, kde jazdí väčšina voličov vládnucej koalície.
Systém fungovania VÚC nedáva nádej na zmenu ani v budúcnosti. Malý región bude mať v zastupiteľstve vždy málo poslancov. V tomto prípade ide o 4 poslancov, čiže 7,7% poslaneckého zboru. Nech sa akokoľvek snažia, čo neznamená, že by sa nemohli viac, ich sila bude limitovaná.
Stačilo by, ak by VÚC pri rozdeľovaní kapitálových výdavkov zohľadnil podiel počtu poslancov v zastupiteľstve a teda počtu obyvateľov v župe. Ak by na rekonštrukcie ciest do regiónu išlo 7,7% celkových nákladov, čo by bolo viac ako 900 tisíc eur, boli by sme spokojní.
Dá sa s tým niečo robiť? Dá. V prvom rade by sa mali dať dokopy všetci starostovia okresu a tvrdo zatlačiť na VUC. Je jasné, že 12 rozhnevaných starostov je väčšia sila ako 4 poslanci.