Treba radikálne znížiť počet obcí

Autor: Jozef Mečiar | 9.1.2014 o 8:08 | (upravené 9.1.2014 o 8:14) Karma článku: 9,47 | Prečítané:  1734x

Na Slovensku je takmer 2900 obcí, pričom každá má svojho starostu, poslancov, kontrolórov, účtovníkov, ekonómov a ďalších zamestnancov. Spravovanie takto rozdrobenej krajiny je drahé, na čo doplácajú obyvatelia nižšou kvalitou služieb a pomalším rozvojom, keďže veľa peňazí sa minie na administráciu obcí.  

K téme znižovania počtu obcí sa veľmi opatrne vyjadril minister vnútra, ktorého návrh však nie je dobrý. "Starosta sám mi nevadí, otázka je, či máme mať troch platených starostov, či máme mať tri platené úrady, tri platené logistiky v každej dedine. Alebo budeme mať jeden platený úrad a troch starostov, pretože dedina musí mať svojho richtára. Je otázka, či bude platený, no mal by byť súčasťou zastupiteľstva tej najväčšej obce," hovorí minister R. Kaliňák.

Nápad, kde by viac starostov zdieľalo jeden úrad, šetrí náklady na fungovanie obcí a z tohto pohľadu ide správnym smerom. Na druhej strane je problém v zodpovednosti. Starosta nesie politickú a trestnoprávnu zodpovednosť za činy, ktoré urobí úrad. Kto by chcel byť starostom a nemať kontrolu nad úradom, ktorý má vykonávať aj jeho vôľu? Alebo je to myslené tak, že bude jeden starosta platený a nesúci zodpovednosť a ostatní budú neplatenými „richtármi", ktorí budú chodiť žiadať centrálny úrad o nejaké činnosti? Ani to nie je cesta. Tento návrh je polovičný zrejme z opatrnosti. Ak spájať obce, tak zároveň s redukciou počtu starostov. A to je problém najmä z pohľadu ministra strany, ktorá má starostov najviac. A navyše strany, v ktorej po prezidentských voľbách môžu nastať pohyby. Pohnevať si stovky starostov a straníckych kolegov zároveň tým, že im bude siahať na stoličky, si minister teraz netrúfne.

Správnou cestou je spájanie obcí a pripájanie obcí k mestám. Vrátane redukcie počtu starostov a zamestnancov úradov.

Problém spájania obcí môže spočívať v obave obyvateľov z menšej obce zo zneužitia toho, že starostom bude človek z obce väčšej a z väčšej obce bude aj viac poslancov. To by mohlo viesť k zneužívaniu sily na presadzovanie záujmov, ktoré vyhovujú skôr obyvateľom obce väčšej. Po spojení obcí by poslanci z väčšej obce mohli odhlasovať preoranie futbalového ihriska v obci menšej a vysiatie repky olejnej. Samozrejme, hrozia podstatne závažnejšie konflikty. Takéto obavy by boli legitímne a treba nájsť model, ktorý takéto riziko minimalizuje.

Jednou z možností by mohlo byť právo veta pre zástupcov obcí, ktoré sa pripojili k mestám alebo spojili s inými obcami. Pri kľúčových rozhodnutiach, ako rozpočet, územný plán, dôležité koncepčné materiály (program hospodárskeho a sociálneho rozvoja), predaje a prenájmy významného majetku, by skupina poslancov mala právo veta.

Ak by všetci poslanci zvolení vo volebnom obvode, ktorý pokrýva pôvodnú obec, nesúhlasili s prijatým rozhodnutím, muselo by sa opäť rokovať a hľadať kompromisné riešenie. Takéto právo veta už má v súčasnosti starosta/primátor. Právom veta by obyvatelia dostali nástroj, ktorým by sa vedeli brániť „valcovaniu" väčšinou. Spájanie obcí by tak mohlo byť prechodnejšie aj u obyvateľov.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

DOMOV

Lekári neurčujú správne príčinu smrti. Pochybili až v štvrtine

Príčina sa stanovuje na základe obhliadky a dostupných informácií.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?