Návrh predkladá KDH a zdôvodňuje ho aj tým, že starostovia a primátori majú často slabý mandát, lebo ich zvolila malá časť voličov. S týmto by sa dalo čiastočne súhlasiť, najmä v prípade malých obcí. Myslieť si však, že druhé kolo zvýši záujem voličov a príde ich k urnám viac, môže byť omyl. Nie je možné povedať, že druhé kolo je paušálne atraktívnejšie. V prezidentských voľbách bola v druhom kole účasť vyššia. Naopak, vo voľbách županov je v druhom kole účasť podstatne nižšia. Tu by k zvýšeniu účasti voličov nepomohla ani päťkolová voľba vrátane zápasenia kandidátov v bahne.
Motivácia návrhu môže byť v niečom inom. Dvojkolová voľba znižuje šance uspieť kandidátom reprezentujúcim národnostné menšiny. Myslím si, že toto bol aj motív zavedenia dvojkolovej voľby županov. A z tohto dôvodu sa obávam, že návrh môže uspieť. Maďarskej karte vládny SMER totiž rozumie veľmi dobre.
Zvýšiť mandát starostov a primátorov tým, že budú zvolení väčším množstvom voličov, nie je zlý cieľ. Dosiahnuť ho však treba inak. V prvom rade zásadnou redukciou počtu starostov a primátorov zo súčasných 2800. V takej malej krajine ako je Slovensko, ich musí stačiť niekoľko stoviek. V súčasnosti veľmi často volíme starostov, ktorí spravujú malú viesku s 200 obyvateľmi a s minirozpočtom, ktorého veľkú časť zhltne samotná administratíva. Pokiaľ bude starosta riadiť samosprávu s počtom obyvateľov aspoň 5000 a tomu zodpovedajúcim rozpočtom, môžu byť voľby atraktívnejšie nielen pre voličov ale aj pre kandidátov, ktorých je v niektorých malých obciach ako šafranu.
Vytvorením spoločných samospráv, kde by viacero obcí zdieľalo spoločného starostu, spoločné zastupiteľstvo, spoločného kontrolóra a spoločný obecný úrad, by náklady na administráciu klesli a ostalo by viac prostriedkov na iné výdavky obcí. A ak by bola investičná činnosť v obciach dynamickejšia, stala by sa samospráva zaujímavejšia aj pre voličov.
Zmeny v riadení samospráv sú nutné, treba na to však ísť koncepčnejšie. Okrem redukcie počtu starostov je potrebná aj revízia kompetencií s cieľom zvýšenia vplyvu samospráv na svojom území.
Nuž a nezabúdajme na tých, ktorí sú volení snáď iba spolustraníkmi a rodinnými príslušníkmi – poslancov samosprávnych krajov a županov.